Top

Outsourcing HR ? Kwaliteit primeert

Case By CaseHuman Resources Outsourcing HR ? Kwaliteit primeert

Outsourcing HR ? Kwaliteit primeert

Het outsourcen van HR is een thema dat het laatste decennium bij heel wat organisaties op de agenda staat.  Echt verwonderlijk is dit niet als je weet dat vandaag al bepaalde HR-services door ‘derden’ worden uitgevoerd. Comp & Ben, Headhunting of  Learning – & Developmentprojecten zijn concrete voorbeelden van outsourcing waarvoor bedrijven beroep doen op een externe partner.

Waarom beslis je als directiecomité om de (HR)oplossing ergens anders te zoeken ? Heel simpel, het gaat over meerwaarde en kosten.

Als je vaststelt dat er onvoldoende kennis van zaken of ervaring in huis aanwezig is, dan durf je dit weleens ergens anders te zoeken. Combineer dit met een efficiënte manier van werken en de keuze voor outsourcing is dan logisch te noemen. Snel schakelen en het bieden van op maat oplossingen zijn nu éénmaal troeven die hoog op de prioriteitenlijst staan van bedrijven.

Andere reden voor outsourcing is de ‘ROI’. De befaamde Return On Investment. Het beheren en het beheersen van de kosten is een belangrijke parameter voor elke organisatie. Wat als je vandaag een HR-departement hebt dat qua rendement laag scoort en qua kostenstructuur boven budget zit ? De keuze lijkt dan snel gemaakt.

Vergis je niet, we zijn geen voorstander van het afschaffen van HR-afdelingen.  Integendeel, we zijn ervan overtuigd dat HR een absolute bestaansreden heeft. Voorwaarde is wel dat de kwaliteit primeert. Enkele voorbeelden ?

  1. Rekrutering en selectie van nieuwe medewerkers. Alles start bij een kwalitatieve aanwerving. Hoog tijd voor HR-profielen die zorgen voor de ideale match.
  2. Medewerkersbetrokkenheid Hoe kan je op korte termijn en in overleg met het (lijn)management als HR business partner initiatieven nemen om de onwaarschijnlijke lage betrokkenheidsscore van 20% (uit recente onderzoeken) te verbeteren.
  3. Talent management. Elke medewerker heeft zijn/haar talent. HR zit in de driver seat om ook hier samen met het management het verschil te maken.

Kortom, voorbeelden genoeg die aantonen dat HR meer moet zijn dan een operationele en  ondersteunende afdeling. Hoog tijd om werk te maken van een daadkrachtig HR-beleid dat zowel tactisch als strategisch meerwaarde en ROI genereert.