Top

Mensen maken het verschil

Case By CaseCoaching Mensen maken het verschil
What-is-Appreciation_-Real-Estate-Definition

Mensen maken het verschil

November is een uitstekende maand om even terug te blikken op het tweede semester van 2017 en samen met jullie enkele ervaringen te delen.

Rode draad binnen de activiteiten van Case by Case zijn en blijven de business coachings. Individuele begeleidingen van managers en directors op het vak van strategisch – en/of commercieel denken, het ontsnappen uit ‘de operationele modus’, het situationeel coachen van de medewerkers (people management), de focus leggen op de prioriteiten of nog gewoon de nood aan een extern klankbord…

Graag neem ik jullie kort ook even mee in de beleving van 3 interessante begeleidingstrajecten tijdens het najaar ‘17.

De geur van het veld

Voor CPM Belgium (een externe salesorganisatie die o.a. het commerciële veldwerk doet voor heel wat multinationals en andere B-2-C bedrijven) heb ik de voorbije maanden ‘de geur van the field’ opgesnoven. Als Field Sales Manager was het fun om op frequente basis met de sales representatives  van verschillende teams de baan op te gaan, te observeren en feedback te geven over hun commerciële – en communicatieve vaardigheden. Fijn om zie hoe salesmensen de feedback capteren, er concreet mee aan de slag gaan en bij een volgend bezoek de ‘gouden tip’ meteen toepassen. Nog fijner wordt het als ze dan ook zelf aangeven dat ze het verkoopsgesprek anders en beter ervaren. Daar doe je het toch voor of niet soms ?

Mensen maken het verschil

Waardering is belangrijk en laat dat nu net het thema zijn van een andere, intense opdracht van de voorbije maanden. Een financiële instelling wil het waarderen van hun medewerkers centraal stellen. Zonder betrokkenheid en engagement van je medewerkers kan je je bedrijfsdoelstellingen niet halen. Waardering begint bij de top en sijpelt door naar de andere lagen binnen de organisatie. Via een uitermate interactieve (wat hebben professionele acteurs toch steeds een meerwaarde in vaardigheidsopleidingen !) workshop gingen we samen met directieleden, managers en teamleads op zoek naar alle geheimen van hoe je op de werkvloer een waarderingscultuur installeert. Exit éénrichtingsgesprekken, volop gaan voor de dialoog, het duidelijk formuleren van verwachtingen, tijd en ruimte vrij maken voor de formele – en de informele feedbackmomenten en vooral het ‘walk your talk-principe’ toepassen. Is haast de logica zelf. Deel van het succesverhaal was ongetwijfeld ook de betrokkenheid van HR in dit traject. Co-creatie bleek ineens geen containerbegrip. Geweldig om samen aan de inhoud, de vorm en de doelstellingen te werken.

Microbe in je lichaam

Tot slot deel ik met jullie ook graag nog een ervaring als lid van ‘een advisory board’. De media blijven voor mij een microbe die ik nog steeds niet kan loslaten. Topmoment, als je dan gevraagd wordt om samen met een aantal andere professionals advies te geven aan een internationaal mediabedrijf dat focust op het beheer van abonnementen. Challengen, samen op zoek gaan naar segmenten, nieuwe sales – en marketing ideeën aanreiken of nog gewoon je uitgeef- en mediaervaring delen. Kortom, een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een mediabedrijf. Meer moet dat niet zijn…