Top

Meerwaarde van persoonlijkheidsmodellen

Case By CaseCoaching Meerwaarde van persoonlijkheidsmodellen

Meerwaarde van persoonlijkheidsmodellen

De laatste maanden verschenen er heel wat blogs, standpunten en artikels over het gebruik van ‘persoonlijkheidsmodellen’ (genre HBDI, MBTI, Insights, Enneagram, KernTalentenAnalyse…) op de werkvloer. Heel wat kritische reacties die het belang en de meerwaarde van dergelijke voorkeurmodellen in twijfel trekken en op wetenschappelijk vlak zelfs volledig met de grond gelijk maken. Weg met die hocus pocus toestanden en de wichelarij….

Polariseren hoeft zeker niet. ‘Elk voordeel heb zijn nadeel’ weet je wel (bedankt #14 Johan Cruyff) en toch geef ik u graag vanuit mijn professionele beleving en ervaring 3 concrete redenen waarom dergelijke modellen in business coaching en/of Learning Development trajecten een absolute meerwaarde hebben.

Doe je veiligheidsgordel om en laat je meedrijven in het argumentarium:

  1. Inzicht in jezelf en anderen. Mensen zijn verschillend, je kan het ook complex noemen en dan is het handig om op een gestructureerde manier inzicht te geven hoe een menselijk brein functioneert. Persoonlijkheidsmodellen hebben het voordeel dat ze licht verteerbaar zijn en eerlijk is eerlijk zeer gebruiksvriendelijk. Belangrijk om weten is dat een persoonlijkheidsmodel geen doel is op zich maar eerder een middel (= handvaten) om mensen te laten nadenken over hoe je zelf in elkaar zit en wat je differentieert van anderen. Niet meer dan dat maar ook niet minder. Fijn om vaststellen dat anno 2019 mensen nog graag even in de spiegel willen kijken en op basis van die observatie/die foto eens de tijd nemen om zichzelf en anderen beter in ‘kaart’ te brengen.
  1. Durf eens na te denken over wie je bent en hoe je communiceert. Zelfkennis is het begin van de wijsheid wordt er wel eens gezegd. Wat mij betreft ‘boenk erop’ en als je weet wie je bent, wat jouw denkstijlvoorkeuren zijn en welke accenten je zelf wil leggen,  dan weet je meteen welke impact jouw communicatie heeft op anderen.
  1. Versterken van jouw impact. Wil je connectie maken met je gesprekspartners dan is het belangrijk dat je situationeel communiceert om op eenzelfde frequentie te komen. Stel, je zit op Radio 1 en je gesprekspartner zit op Studio Brussel, durf dan van frequentie te veranderen en pas je communicatie aan. Het spreekt voor zich dat als je jouw boodschap wil overbrengen, je vanuit jouw mens– of moet ik zeggen klantgerichtheid nadenkt over – en rekening houdt met de denkstijl van jouw gesprekspartner. Heeft dus ook te maken met je in te leven in die andere, kortom het toepassen van wat heet EQ (Emotionele Intelligentie).

Wat mij betreft 3 aanvaardbare redenen om aan de slag te gaan met een persoonlijkheidsmodel. Ben zelf een believer en een fan van het HBDI-model.
             

Back in the 90’s was ik meteen verkocht voor het 4-kleurenmodel van Ned Herrmann en na al die jaren durf ik eerlijk te bekennen dat ‘den HBDI’ mij vandaag nog steeds onderbouw en meerwaarde biedt in de begeleiding, training en coaching van individuen en teams. Ook de feedback van de coachees en teams geeft aan dat het mensen inzicht, bewustwording, structuur en ruimte voor ontwikkeling geeft. Meer moet dat niet zijn of wel ?

Interesse om eens te sparren over persoonlijkheidsmodellen, business coaching of een opleidingstraject ? Aarzel niet en contacteer Case by Case !