Top

lIIKETOIMINTA SEMINAARI – LEVI, SUOMI – HELMIKUU 2019

Case By CaseEvents lIIKETOIMINTA SEMINAARI – LEVI, SUOMI – HELMIKUU 2019

lIIKETOIMINTA SEMINAARI – LEVI, SUOMI – HELMIKUU 2019

Staking !

Het was vroeg, die ochtend van 14 februari 2019 en de stress rond het al dan niet kunnen vertrekken vanop Zaventem ten gevolge van de staking op 13/2 zinderde nog na.  Maar één na één sijpelden de deelnemers aan het Case by Case Business Seminar binnen.  Bestemming : Fins Lapland.  Een eerste koffietje spoelde de vermoeidheid en eventuele ochtendhumeuren weg en bij een tweede rondje werden de eerste banden gesmeed.

 

bus                sneeuwscooter

Een voorspoedige vlucht bracht ons naar het land van de Kerstman : Lapland. Al is het dan geen echt land, maar een regio, die zich uitstrekt over het noorden van Noorwegen, Zweden en Finland.

Eens ter plaatse, ging het al snel richting sneeuwscooters : we zweefden over sneeuw en ijs alsof we nooit anders hadden gedaan en gaven de bandieten uit Die Hard II het nakijken.  De leiderstypes aan het stuur…uiteraard.

In een typische Lapse hut, werd de innerlijke mens versterkt waarna het tijd werd om ons geduld te oefenen tijdens een partijtje…ijsvissen.  Gewapend met een hengeltje trokken we ten strijde : eerst moest er een gat worden geboord in het ijs, waarna de pret kon beginnen : wormpje aan de haak slaan en dan maar hopen op hongerige vissen… die niet zo hongerig bleken/thuis gaven.  Het ene na het andere hengeltje werd terug ingeleverd, tot grote verbazing van de Finnen, die dit een zeer rustgevende bezigheid vinden.  Een gevolg van onze jachtige, prestatiegerichte maatschappij, waarin geen tijd meer is voor reflectie of om af en toe eens bij de dingen stil te staan ?

Dan maar terug de sneeuwscooter op, richting hotel.  Na enkele kleinere incidenten zonder zware gevolgen konden we even op adem komen.

 

Speed daten

Om ervoor te zorgen, dat iedereen met iedereen kon kennismaken, sloegen we die avond aan het speed daten.  Jezelf op 2 minuten voorstellen aan je mede-deelnemers bleek een moeilijkere opgave dan verwacht.  Na het diner was er nog een fijn nieuwtje : er was een grote kans, dat het noorderlicht die nacht zichtbaar zou zijn in Levi, dus trokken we onze stoute en vooral warme schoenen aan en vertrokken we voor een nachtelijke wandeling richting de beloofde aurora borealis, een wonder der natuur.  Het lange wachten werd uiteindelijk beloond met een fel groen oplichtend streepje hemel en de oh’s en ah’s waren niet van de lucht.

Levi                             IMG-20190217-WA0054

Dag 2

Dag 2 bracht ons 2 leerrijke workshops. Tijdens de eerste workshop onderhield CKV CEO Rudi De Ruyter ons op boeiende wijze over ‘de uitdagingen en opportuniteiten’ waar we als maatschappij en bedrijven mee geconfronteerd worden. Een bevlogen toelichting waar de deelnemers gechallenged werden. Wat dacht u van de volgende uitspraken :

  • ‘Ik vraag mijn medewerkers niet om maandag voor 9u of vrijdag na 16u op kantoor te zijn’;
  • ‘Naast IQ en EQ hebben leidinggevenden ook AQ nodig en AQ staat voor Adaptability Quotient’;
  • ‘We zitten met ‘een lost generation van ervaren medewerkers die weer hun plaats dienen te vinden op de werkvloer en de arbeidsmarkt’;
  • ‘Goede social skills zie je in de hard skills, de cijfers’.

 

rudi                        team workshop

 

De creatie van een waarderingscultuur was een eerste uiteenzetting van business coach Geert Serneels (Case by Case). 1 op 3 medewerkers buist zijn leidinggevende, 70% van de managers voelt zich ongemakkelijk in de rechtstreekse communicatie naar zijn/haar medewerkers en amper 15% voelt zich als medewerker zeer betrokken bij zijn werkgever. Verontrustende cijfers die op directieniveau een duidelijke wake-up call moeten zijn. Wil je als bedrijf de continue veranderingen het hoofd bieden dan is een waarderingscultuur een absolute prioriteit. Geëngageerde medewerkers maken het verschil in de ‘Customer Centricity’ en dragen meteen ook bij aan de bedrijfsresultaten. Vertrouwen, het beleven van de bedrijfsattitudes en een open, coachende feedbackcultuur zijn de 3 basisvoorwaarden om waarderend te communiceren en leiding te geven. Aan de hand van 3 praktijkvoorbeelden uit de retail, toerisme en de financiële sector gaf Geert de deelnemers een inzicht hoe je dit concreet kan aanpakken op de werkvloer.

 

husky                                    IMG-20190217-WA0062

Na een uitgebreide vragenronde, was het hoog tijd om de bus te nemen richting Husky farm, waar we verwacht werden voor een tocht met een hondenslee.  Superfijne ervaring voor ons, maar niet zo voor de honden.  Temperaturen van rond het vriespunt zijn veel te warm (!) voor hen en dat was dan ook te merken aan de boze blikken, die ze ons over hun schouder toewierpen.  Maar dit werd ruimschoots goedgemaakt door het prachtige landschap waar we doorheen reden.  Na een lunch en rondleiding op de farm, keerden we terug naar onze tijdelijke stek in Levi.

De avond bracht ons naar een lokaal restaurant in de typische bouwstijl van onze mede-burgers, de Suomi.  Er was nauwelijks verlichting, dus vulden we onze borden op de tast en goed geluk met Lapse specialiteiten.

Dag 3

Zaterdagvoormiddag stonden er 3 workshops op het programma.

Chris De Herdt en David Schoonens van Proximus Spear IT focusten zich op de rol en de impact van HR  binnen een VUCA-omgeving (Volatile, Uncertain, Complex, Ambigious). Door de diversiteit op de werkvloer, de individuele behoeften van de medewerkers en de HR-uitdagingen (op basis van het model van Bersin) is het essentieel dat dit gecapteerd wordt en op een efficiënte manier wordt benaderd. Vanuit hun ervaring gaven de Spear IT’ers een mogelijke procesaanpak.

In workshop 2 nam erkend Core Talents analyste Inge Hennes ons ‘Back to the Future’. Terug naar onze kindertijd en dan specifiek tussen de leeftijd van 4 en 12 jaar. Een leeftijdsperiode waar je als kind onbewust voor specifiek speelgoed, spelletjes of activiteiten kiest omdat die aansluiten bij je karakter, je mogelijkheden en je goesting om bepaalde dingen op een bepaalde manier te doen. Wat je als kind wel of niet leuk vindt vormt de basis van jouw unieke KernTalentenprofiel. Al je Kerntalenten samen brengen je ‘aard’, je ‘potentieel’ plus je ‘intrinsieke motivatie’ aan het licht. Ze vormen de blauwdruk van je persoonlijkheid met al jouw sterktes en zwaktes. Een interessante aanpak om de juiste studie – en beroepskeuze te maken, een professionele switch te realiseren of nog jouw energiegevers/energievreters te kennen (bv. bij een bore-out en burn-out) !

‘Work smarter, not harder’ was de titel van workshop 3 en focus lag op het versterken van de efficiëntie op de werkvloer. Via het ITO-principe (Ik, Technieken en Omgevingsfactoren) gaf Geert Serneels 10 concrete tips om je Time – & Priority Management in kaart te brengen. Favoriete denkstijlen, heel wat diersoorten, de 2 minutenregel of nog de ‘circle of influence’ passeerden de revue en dienen als basis voor een teambegeleiding en/of individuele coaching.

De vragen voor, tijdens en na de workshops maakten het een interactief gegeven en zoals steeds… als je je amuseert vliegt de tijd….

De lunch werd vlugvlug naar binnen gewerkt, want in de namiddag stond er skiën op het programma !  De 40 km piste werden grondig uitgetest, door sommigen van iets te dicht bij, maar gelukkig zonder erg.  Het gastronomische diner werd opgediend in het befaamde Levi Ice Hotel (SnowVillage), voor de gelegenheid helemaal opgetrokken in het thema van Game of Thrones.  Onwaarschijnlijk mooi en de trip meer dan waard !

 

snowvillage 2                 snowvillage

Eénmaal terug in Levi konden de remmen dan helemaal los !  Er werd gefeest, gezongen en duchtig verbroederd met de Finnen !  En, believe it or not : er werden Stella en Leffe geserveerd ! Punakampela (nvdr schol) !!!

Back to reality

Aan alle mooie liedjes komt een einde, zo ook aan dit business seminar dat een mooie balans bracht van in- en ontspanning.   De basis van dit succes ?  Uiteraard kan de sfeer maar zo goed zijn als de deelnemers en in dit geval was de sfeer FAN-FXXXXXX-TASTISCH !

En last but not least : een welverdiend woordje van dank aan Sylvie en Jan van Uniglobe Travel voor de puike organisatie !