Coaching anders bekeken
Wat maakt een business coaching succesvol ? Op basis van mijn beroepservaring (25 jaar in sales-, communicatie- & managementfuncties), talloze gesprekken met collega’s, medewerkers en directors en rechtstreekse feedback van mijn coachees kom ik tot 4 belangrijke ‘lessons learned’.
Wat zijn de 4 succesfactoren ?
1. Ga in een open dialoog.
Een scherpe, heldere foto maken van je coachee is cruciaal. Je vertrekt steeds vanuit de sterktes van de coachee (via bv. de appreciative inquiry-methodiek) en al snel neem je ‘de spiegelfunctie’ op. Een spiegel voorhouden geeft bewustwording en inzicht in je sterktes en aandachtspunten als coachee. Als coach maak je het verschil door in je feedback ‘zaken’ concreet te benoemen. Zeggen waar het op staat. Af en toe hard en confronterend, maar finaal wel doeltreffend. In een open dialoog moet je kunnen zeggen waar het om draait.
2. Wat zou jij doen ?
Heel wat collega’s coaches zijn overtuigd dat een coach tijdens de begeleiding uitsluitend dient te ‘pullen’. Een coachee moet zelf het antwoord kunnen geven en zelf de oplossing kunnen aanreiken. Niets mis mee en vanuit de vakliteratuur wordt dit sterk aangemoedigd. Hoewel, mijn ervaring geeft aan dat naast het pullen coachees ook concrete behoefte hebben aan een opinie, een standpunt, een oplossing vanuit de praktijkervaring van de coach. Het is een absolute meerwaarde als je zelf een commerciële job hebt uitgeoefend, spreekt vanuit je eigen managementervaring of concrete communicatieve en people management cases hebt beleefd die aansluiten bij de realiteit van de coachee. Meer en meer ben ik ervan overtuigd dat wanneer je bv. zelf nooit in een leidinggevende functie hebt gestaan, het zeer moeilijk is om een optimale begeleiding van een manager uit te voeren. Wat ‘coachinglectuur’ aanbeveelt kan wel eens verschillend zijn van de harde realiteit…
3. Luisterend oor
Het valt me op dat in heel wat organisaties, medewerkers en leidinggevenden geen luisterend oor hebben. Het zich kwetsbaar opstellen als manager wordt vandaag toch nog steeds als zwak aanzien. Als coach ben je een klankbord, een vertrouwenspersoon en stel je je niet alleen empathisch op voor professionele topics, maar heb je ook aandacht voor zaken waar de coachee op privé-vlak geen weg mee weet. Belangrijk voor de coach is het stellen van je eigen grenzen en weten wanneer je dient door te verwijzen naar andere professionele begeleiders.
4. Samen staan we sterk
Coaching staat of valt met wat de coachee finaal op de werkvloer meeneemt en uitvoert. Nog meer dan vroeger ben ik ervan overtuigd dat coachen ‘een quartetspel’ is waar de coachee omringd door zijn/haar N+1, de HR Business Partner en de coach samen tot optimale resultaten kunnen komen. Haakt één van de betrokken partijen af, dan dalen de slaagkansen van een succesvol coachingtraject drastisch. Samenwerken is de sleutel tot succes in coaching.
Interesse om eens te ‘sparren’ over coaching ? Aarzel niet en bel me even (0495/38 23 49) of mail me via geert@casebycase.be