Top

Betrokken medewerkers maken het verschil

Case By CaseBranding & Identy Betrokken medewerkers maken het verschil

Betrokken medewerkers maken het verschil

Je merk staat centraal. Alle bedrijven en organisaties besteden heel wat Euro’s om de naamsbekendheid van hun merk te versterken. Advertenties, tv commercials, radiospots, below the line acties,… . Elk merk spendeert jaarlijks een megabudget aan ‘advertising’. De betrokken marketeers spreken van een verantwoorde uitgave en cijferen zich dol op zoek naar de Return On Advertising.

Een eigen ervaring

Laten we even terugkeren naar de periode van het autosalon 2015 voor een persoonlijk verhaal. Mijn oude wagen had meer dan 180.000 km’s op de teller en het spook van de dreigende kosten doemde op. Logisch dat je na 8 jaar trouwe dienst van je wagen afstand neemt en open staat voor een nieuwe verleiding. 3 merken haalden mijn shortlist, 3 merken ook die kwalitatief en imagomatig prima scoren en aan elkaar gewaagd zijn.  Met heel veel goesting en interesse plan je op je vrije zaterdag de dealerbezoeken in. En wat blijkt ? Na afloop van je ronde hou je amper één merk over… Niet toevalig het merk waar je bij het binnenkomen gespot wordt, er ruimte is voor een persoonlijke begroeting, een sales advisor die oog en oor heeft voor je verhaal en je wensen. Kortom, medewerkers die je het gevoel geven dat ze betrokken zijn en om je geven als klant.

Klantgerichte attitudes staan centraal

Het verschil werd gemaakt door de klantgerichte attitude van de betrokken sales advisor. Zij connecteerde, creëerde meteen het vertrouwen en sprak met passie over haar job en haar merk. Haar merkbeleving overtuigde me en was meteen het bewijs dat investeren in je merk start bij de betrokkenheid van je medewerkers. En, laat daar nu net vandaag het schoentje knellen….

In mijn dagelijkse omgeving als consultant merk ik dat mensen mentaal en helaas ook fysiek afhaken. De economische crisis, change à volonté, een korte termijn focus, afwezigheid van interne communicatie en een gebrekkig people management hebben er stevig ingehakt. Studies geven aan dat de medewerkersbetrokkenheid jaar na jaar afneemt en amper 19% van de medewekers geeft aan geëngageerd te zijn.

‘Customers will never love a company, until the employees love it first’ orakelt betrokkenheidsgoeroe Simon Sinek. Gelijk heeft hij en hoog tijd dat bedrijven eindelijk werk maken van een volwassen intern communicatiebeleid.

Interne communicatie in de brede zin van het woord.

Ogilvy IC ontwikkelde het 4 C-model dat bedrijven de mogelijkheid biedt om op 4 niveaus te werken :

  • Connection (aligneren met de bedrijfsvisie en -cultuur),
  • Conversation (interne dialoog versterken),
  • Competences (werken aan de leidinggevende en communicatieve vaardigheden) en
  • Commitment (hoe individuele betrokkenheid verhogen).

Voordelen van betrokken medewerkers ?

Voordelen van een gedragen intern communicatiebeleid en betrokken medewerkers ? Wat dacht je concreet van het versterken van de klantenrelatie, een hogere retentie van medewerkers, een verhoging van de productiviteit, een dalend absenteïsme, openheid voor innovatie en change en een groeiend aantal merkambassadeurs.

Het overwegen waard of niet soms ?

Wie interesse heeft in Brand Engagement kan best even contact opnemen met Geert Serneels, Managing Partner Ogilvy Internal Communication (+32 495 38 23 49 of geert.serneels@ogilvy-ic.com).